Content op je website

  • 29 Augustus 2017
  • Roland Belgraver
  • 1 Reacties
  • content, website, inrichting

Je website vullen met content. Tekst, foto’s, informatie over je producten en diensten en veel meer.
Dat is een lastige klus. Verplaats jezelf in de lezer en bedenk wat die belangrijk zou vinden.

Probeer voor dat je aan een website begint een huisstijl te bedenken.

Huisstijl items:

  • Kleuren die bij elkaar passen
  • Uniek logo
  • Pagina’s die niet te veel van elkaar afwijken
  • Lettertype en grootte

Onderstaand suggesties m.b.t. de verschillende soorten content.

Tekst

Niet doen:

  • Schrijf geen grote stukken tekst. Die zijn over het algemeen saai en mensen haken af.
  • Maak geen taal en grammaticale fouten.
  • Vloeken met hoofdletters en zeker niet in bv rode kleur

Wel doen:

  • Schrijf korte en duidelijke tekst, direct "to the point" en liefst NIET zo:  "Klik hier om ons een email te sturen" MAAR zo "Stuur een email".
  • Gebruik z.g. call to action. Bv. Koop nu, Vraag offerte aan etc.
  • Maak gebruik van voldoende witruimte
  • Maak aantrekkelijke uitdagende en nieuwsgierig makende hoofdstuktitels.
  • Gebruik opsommingen.

Afbeeldingen

Een plaatje, een slider (carousel) fleurt je website op. Gebruik geen standaard afbeeldingen die je op internet kunt vinden. Probeer uniek te zijn.

Stel jezelf en je medewerkers voor. Maak foto’s. Personalisatie wekt vertrouwen. En vergeet vooral niet te lachen. Internet is per slot van rekening geen paspoort.

Kleuren

Tja. Dit is een moeilijke. Wat de een mooi vindt, vindt de ander lelijk. Zorg in ieder geval dat de gebruikte kleuren bij elkaar passen. Op pintertest kan je bij elkaar passende kleuren vinden.

Video’s

Niet. Video’s van het gezamenlijke kerstdiner zijn niet interessant voor de bezoeker. Zet die lekker op YouTube.

Navigatie

Maak geen menu’s die 5 lagen bevatten (van hoofdmenu naar submenu van submenu naar submenu etc). Twee lagen is voldoende.

Bepaal welke menuopties er moeten komen.
Modern is om een aantal menuopties standaard in de “footer” (onderkant van de website) op te nemen. Meestal vindt je daar Voorwaarden, Privacy etc.

Sociale media

Welke linken naar je sociale media wil je op je site terugvinden. Ben je überhaupt actief op sociale media.

Contentstrategie

Dit bestaat niet voor niets maar is veel te uitgebreid om hier “even” te vertellen. Wel zijn er een paar essentiële zaken die een goed content beheer mogelijk maakt.
Wat is het doel van de website en waar wil je de bezoeker (lezer) toe aanzetten?

  • De inhoud(onderwerpen) is zodanig beschreven dat het de lezer uitnodigt, uitdaagt en nieuwsgierig maakt.
  • Het gedrag van je doelgroep komt voldoende aan bod (bv. medelijden of “feel good” gevoelens, etc.)
  • Zorg dat je content tactisch en strategisch op orde is. Controleer of je met jouw content je doel zal gaan behalen.
  • Schrijf je content fris en helder en bepaal de zwaarte van je tekst. Een notariskantoor gebruikt nu eenmaal een andere schrijftaal dan de gemiddelde lezer.
  • Schrijf gericht aan de lezer.
  • Brainstorm met andere (collegae) (zie eerdere blog over mind managing).

Overig

Doe marktonderzoek, interview anderen, maak een blog.

Zorg dat je website SEO vriendelijk is. Met andere woorden je site is eenvoudig in te richten om zo goed mogelijk door zoekmachines te worden gevonden.

 

 

     
  
  

Regaeer





Reacties





22 Oktober 2017 Remco C

Dit lijkt allemaal zo eenvoudig maar dat is het zeker niet. Het is tijdrovend, zeker als je content in detail gaat uitwerken.

Zoeken in Blogs

Recente blogs

content op je website

2017-08-29
roland belgraver

Lees meer

"mind managing"

2017-08-18
anja mans

Lees meer

Top 10 blog tags